Publicera din bok på Amazon

Amazon är förmodligen inte ett förstahandsval för den som funderar på att själv sköta publiceringen av ett bokmanus. Jag tror det beror på att Amazon inte är särskilt stort i Sverige. Bolaget har kanske ett dåligt rykte också. Dessutom fungerar inte deras tjänst fullt ut för svenska författare.

Under mina år i USA var jag en flitig kund hos Amazon. Jag har även haft en Kindle och köpt böcker via deras online-butik. Därför valde jag att testa tjänsten och skriva om den.

Fördelen med Amazon är den stora kundbasen och att det är en enkel väg in till användare av Kindle.

Den som dessutom skriver på engelska har en enorm marknad framför sig.

Hur lång ska en bok på Amazon vara?

Du kan i princip publicera vilket manus som helst. Längden har ingen betydelse. Tänk bara på att beskriva din bok på ett korrekt sätt.

En så kallad episk roman är på 200 000 ord eller mer.

En vanlig skönlitterär roman eller bok är på 40 000 ord eller mer (vanligen 70 000 – 100 000).

Om manuset innehåller någonstans mellan 17 500 och 40 000 kallas det kortroman eller novella.

En långnovell (på engelska novelette) omfattar ungefär 7 500 – 17 500 ord.

Ett manus med färre än 7 500 ord hamnar i kategorin noveller (Short Story på engelska).

Kan jag sälja en bok på svenska på Amazon?

Ja, du kan publicera och sälja en bok på svenska på Amazon. Gå via amerikanska Kindle Direct Publishing tills KDP har etablerats på den svenska marknaden.

Hur kommer du igång?

Det är enkelt att komma igång.

Det första du behöver är ett konto hos Amazon, ett så kallat KDP-konto (Kindle Direct Publishing) – inte ditt vanliga Amazon-konto alltså. Du skapar ditt konto på kdp.amazon.com.
Registreringsformulär för att skapa KDP-konto

Efter att ha verifierat din e-postadress och ett telefonnummer, är ditt konto skapat. Nästa steg är att fylla i uppgifter om dig själv.

Nu dyker den oundvikliga frågan om skatt upp. Det kan se krångligare ut än vad det är.

Amazon är ett amerikanskt företag, alltså måste de rapportera försäljning och intäkter till amerikanska skattemyndigheter. Föreställ dig att du är författare i ett land som inte har avtal med USA, då hade du blivit skattskyldig även i USA.

Nu har Sverige lyckligtvis ett avtal med USA som gör att du slipper skatta där (under förutsättning att du inte är skattskyldig i landet av andra skäl). Du behöver bara ha koll på svenska skatteregler.

Kryssa i de rutor som gäller för dig och systemet fyller automatiskt i det dokument som behövs för de amerikanska skattemyndigheterna.

Ditt icke-amerikanska TIN (Tax Identification Number) är ditt svenska personnummer eller organisationsnummer. Ett SSN är ett amerikanskt Social Security Number, vilket du kan ha om du tidigare skattat i USA. Har du ett, fyll i det.

Skapa en bok

Nu är du redo att skapa din första bok.

Tyvärr stöder inte KDP svenska ännu, vilket gör att ditt konto är på engelska (eller något annat av de större språken, om du vill det, men alltså inte svenska).

Du kan ändå publicera en bok på svenska.

Det finns Kindle-användare även i Sverige, men framför allt fungerar det att distribuera tryckta böcker på svenska via Amazon.

KDP Amazon top navigation with Bookshelf marked.

I navigeringsfältet högst upp hittar du ”Bookshelf”, det är där du börjar.

När du klickat på ”Skapa” får du tre val: e-bok, pocket eller bok med hårda pärmar.

Du kan alltid välja att börja med e-bok och sedan lägga till de övriga. Om du väljer tryckta böcker så är det bra att veta att varje exemplar trycks ”on-demand”. Efter ett köp trycks boken nära kunden och skickas via post. Det trycks alltså inte en hel upplaga, utan bara beställda exemplar.

En annan fördel är att din bok aldrig blir slutsåld. Det går alltid att trycka en ny.

KDP Amazon create Kindle Edition, Paperback or Hardcover.

Förberedelserna

Innan du kommer så här långt har du förstås förberett ett par saker:

  • Ett felfritt manus
  • Ett bokomslag (2 560 x 1 600 pixlar).
  • Valt en kategori för din bok.
  • Skrivit en bra pitch, typ baksidestext.
  • Skaffat ett ISBN-nummer (valfritt)

Felfritt manus

Innan Amazon släpper igenom ditt manus måste det vara fritt från stavfel.

Det ska naturligtvis vara fritt från alla andra fel också, som formateringsmissar, grammatikfel och så vidare. Dubbelkolla.

Att låta någon testläsa är alltid en bra idé. Du kan exempelvis gå med i Facebookgruppen Författare söker testläsare för att hitta testläsare.

Har du råd har du låtit en professionell språkkonsult granska din text, kanske även en lektör eller redaktör.

För att skapa ett exempel till den här artikeln använde jag en veckotidningsroman som jag skrivit och som publicerades i Allers 1994. Den är nu översatt till engelska och har blivit en så kallad Novellett (långnovell) eftersom den innehåller ungefär 10 000 ord.

Jag sparade mitt manus i Scrivener och konverterade det till en e-bok. Fördelen med det steget är att du får en första känsla för hur din e-bok kommer att se ut.

Därefter laddade jag ner Kindle Previewer, en gratisapplikation som kontrollerar att din bok uppfyller vissa krav och går att konvertera till kdp-format. Du kan också granska hur din bok kommer att se ut på Kindles läsplatta.

Du behöver inte omvandla ditt manus till Kindles format, det vanliga epub-formatet fungerar bra för uppladdning till Amazon.

Bokomslag

Det finns många designverktyg för att skapa bokomslag.

Till mitt exempel använde jag online-verktyget Canva.com som finns i en begränsad gratisversion, men du kan också testa betalversionen under en 30-dagars prövoperiod.

Verktyget är inte idealiskt för bokomslag, men det fungerar. Du bör också vara observant på att det bokomslag du skapar i Canva är okej att använda för e-böcker, men inte alltid för tryckta böcker. Kontrollera alltid rättigheterna.

Observera att omslaget sedan måste laddas ner och sparas som en ”jpg” eller ”tiff”.

OBS: Du bör undvika en alltför högupplöst bild i epub-filen, eftersom Amazon i vissa fall tar betalt för distributionen av din e-bok (ungefär 0.15 cent per megabyte).

Kategori och nyckelord

Leta upp böcker på Amazon och lär dig hur de är kategoriserade. Fundera sedan över var din bok passar in.

Märkligt nog så matchar de här kategorierna inte riktigt de val du senare får när du vill publicera din bok. I värsta fall kan det kräva lite trixande för att få det rätt. Om ditt manus spänner över olika kategorier, kan du göra flera val (utnyttja det).

Nyckelorden (sökord) är också viktiga. Välj inte ord som redan ingår i din titel eller undertitel. Inte heller ditt författarnamn (det är helt okej att publicera under pseudonym om man vill).

Nyckelorden används av Amazons sökmotor för att hjälpa läsare att hitta din bok. Orden bör vara tillräckligt originella för att din bok ska hamna högt upp i sökresultaten, men inte så originella att ingen söker på dem. SEO och balansgången mellan originalitet och normalitet är, som de flesta redan vet, en hel vetenskap. Jag lämnar den därhän tills vidare.

Pitch

En pitch är ett måste. Det är sammanfattningen av din bok som ska sätta stämningen, beskriva innehållet och locka till vidare läsning, det vill säga ett köp.

Till det här exemplet var jag lat. Jag har inte skrivit så många ”pitchar” och var en smula oförberedd. Därför blev det ett hafsverk. Jag tror inte att man ska göra det misstaget om man verkligen vill sälja sin bok.

Skaffa ett ISBN-nummer

Om du tänker publicera ditt verk enbart på Amazon, kan du få ett gratis ISBN-nummer via Amazon. Nackdelen är att detta nummer bara fungerar för publikationer på Amazon.

Vill du använda flera distributionskanaler är det klokt att skaffa ett svenskt ISBN-nummer.

I Sverige är dessa nummer gratis och enkla att skaffa. Du surfar helt enkelt in på Kungliga bibliotekets hemsida för ISBN och ansöker om ett.

Steg 1: Uppgifter om din bok

Med alla förberedelser på plats ger du dig i kast med skapandet av din bok.

Du fyller i saker som:

  • Language
  • Title
  • Edition Number
  • Author
  • Description
  • Publishing rights
  • Keywords
  • Categories

Det mesta förklarar sig självt. Edition ska anges med siffran 1 första gången du publicerar boken. Det går alltså att redigera boken och senare skapa version nummer 2, om du har behov av det.

Om du planerar att låta boken ingå i en serie så finns det en särskild rubrik som heter Series – hoppa inte över den, för serier säljer ofta bra.

Längst ner kan du nu välja att spara uppgifterna som ett utkast eller spara och gå vidare. Det spelar mindre roll vilket du väljer. Inget publiceras förrän efter sista steget och du kan alltid hoppa fram och tillbaka för att ändra uppgifter innan dess.

Steg 2: Ladda upp din bok

I steg 2 ska du välja om du vill ha ett kopieringsskydd (DRM) eller inte. DRM står för Digital Rights Management. Det är olika tekniker som förhindrar illegal spridning av ditt verk. Det kan diskuteras hur effektivt det är och hur stort behovet är, men generellt så är de flesta böcker på Amazon kopieringsskyddade.

Sedan laddar du upp ditt manus och bokomslag. Även här är det mesta självförklarande.

Det kommer att dröja en stund innan uppladdningen och kontrollen är klar. Inget hindrar att du går vidare under tiden.

Steg 3: Sätt ett pris

Skriver du på svenska, tittar du på hur liknande böcker eller noveller är prissatta på den svenska marknaden. Som debutant lägger du dig förmodligen på en låg nivå. Är din bok nischad till en köpstark publik, lägger du dig förmodligen högre. Bara du kan avgöra hur mycket din bok är värd i det här läget.

Du omvandlar ditt svenska pris till ett pris i dollar. Det går inte att sätta priset direkt i svenska kronor.

Kom ihåg att ett alltför lågt pris innebär att en lägre andel av försäljningspriset hamnar i din ficka, bara 35 %. Vid ett mer normalt pris får du 70 % av intäkterna (minus eventuell distributionskostnad om din fil är större än 1 megabyte).

Skriver du på engelska blir det lättare att jämföra med andra noveller eller romaner på Amazon. Det blir kanske också aktuellt att variera priset på olika marknader. Om fem dollar är ett rimligt pris för en digital bok på den amerikanska marknaden, kan samma pris i indiska rupier te sig väldigt dyrt. Då kan du specificera ditt pris för varje enskild marknad.

Steg 4: Publicering

När du är färdig med alla inställningar är du framme vid det slutliga steget: Publicering.

Det är inte mer dramatiskt än ett enkelt knapptryck.

Du ombeds vänta upp till 72 timmar innan boken finns tillgänglig online. I mitt fall tog det inte mer än några få timmar.

Och där var den: storsäljaren från 1994! ?

Book Cover - Invitation to a Wedding

Den finns även i en svensk version: Inbjudan till ett bröllop.

Steg 5: Marknadsföring

Böcker utgivna på Amazon hamnar inte automatiskt i Bokinfo för distribution till andra nätbokhandlare. Du måste därför ombesörja detta själv.

Du bör också skapa en författarprofil genom att gå till ditt konto och fliken ”Marketing”. Via ”Author Central” kan du skapa och uppdatera en författarsida.

Under ”Marketing” finns flera förslag på hur du kan marknadsföra din bok genom exempelvis annonsering, ”countdown-erbjudanden”, gratis bokkampanjer och annat. En del av dessa möjligheter förutsätter dock att du går med i programmet KDP Select. Programmet innebär att du ger Amazon exklusiva rättigheter att sälja din e-bok.

I övrigt lutar du dig tillbaka och väntar på att pengarna ska rulla in. Du ser via en rapportfunktion exakt hur många e-böcker som säljs och hur mycket du kommer att få betalt.

Leveransplikt

Egenutgivning av e-böcker omfattas inte av leveransplikten.

Kommentera