Hur man marknadsför sin författarblogg och skapar ett varumärke

Det kan inte sägas tillräckligt ofta: en framgångsrik blogg skapas genom ett starkt varumärke.

Vad menar jag med det?

Jo, en bra blogg har läsare som kommer tillbaka. Gång på gång. Men det gör de bara om de minns bloggen.

Det är som att köpa spaghetti i snabbköpet. Du köper det du känner igen och brukar köpa. Kort sagt, du känner igen ett varumärke.

Med en blogg är det same, same … but different.

Diskussionsforum om marknadsföring

På Facebook är jag med i gruppen Diskussionsforum för författare om marknadsföring.

Jag vet inte mycket om hur man marknadsför sig själv som författare, däremot vet jag ganska mycket om webbsajter och bloggar, eftersom det är något jag sysslat med i nästan 20 år. Under åtminstone tio år har jag förtjänat mitt levebröd på dessa webbsajter, som alla varit på engelska och skapat nytta för hundratusentals läsare.

Så när någon pratar om att marknadsföra sin kreativitet i form av en blogg och tror att byte av plattform är avgörande för att nå fler läsare … Ja, då är denna någon ute och reser.

Det är den missuppfattningen det här kommer att handla om.

Vän av ordning frågar sig: Men du då, gör du allting rätt?

Nej, naturligtvis inte. Men jag säger som GW, jag gör det bättre. Fast just den här bloggen är kanske inte det bästa exemplet.

Varumärke

Författaren, som jag låter bli ett exempel i det här inlägget, har som jag ett unikt namn, dvs ett unikt varumärke.

Det första man måste förstå är att en blogg är inget utan dess varumärke, det vill säga personen bakom. Det är bara att titta på alla framgångsrika influencers. Vissa av dem har inte ens något vettigt att säga, men deras bloggar får följare på grund av kändisskap och/eller sitt varumärke.

Om man vill ha ett starkt varumärke och synas i bloggvärlden, då ska man naturligtvis inte skapa nio olika bloggar, varav vissa inte ens andas varumärket, dvs personen bakom (om man nu vill vara författare).

Författaren i mitt exempel har alltså nio bloggar och vill behålla dem för att ”nya användare dyker upp då och då” och för att de är ”pedagogiska bloggar”.

Många av de här bloggarna har gammalt innehåll. Vissa har väldigt lite innehåll, som exempelvis en blogg som har 11 inlägg från 2013 och ett(!) från 2021. Någon innehåller bilder som inte laddar. Och så vidare och så vidare …

Vad är problemet?

Först och främst är det som bloggare oerhört svårt att hålla nio bloggar aktuella, alldeles oavsett ens ambitioner. Dessutom, en blogg som inte ens hamnar på Googles 100 första sökresultat kommer ingen att läsa.

Sorry, men så är det.

Den här strategin är vimsig, plottrig, vad du vill. Men framför allt, den skadar ett eventuellt varumärke.

Det finns ett uttryck i den här branschen och det är: Kill Your Darlings. I det här fallet skulle jag vilja säga: fokusera!

Man kan mycket väl behålla nio gamla bloggar, men i så fall bör alla innehålla länkar till den blogg som är den väsentliga för författaren. Den som ska bära varumärket.

Det finns ingen anledning att skapa en blogg för varje ämnesområde man vill skriva om. Det är det kategorier och etiketter är till för.

En personlig och en professionell blogg, då? Fine, men även det ska man kanske undvika?

Man ska också komma ihåg att det tar tid att nå ut med en blogg. Har man bloggat sedan 2009 med ambitionen att nå ut men ännu inte kommit dit, då ska man nog fråga sig själv: varför

Den aktuella författarens dilemma

Personen i det här exemplet har skapat en blogg där hon under 2022 lagt ut korta avsnitt ur ett råmanus för att pejla läsares intresse.

Inget av avsnitten har några kommentarer när jag tittar. Det finns inte heller någon uppmaning till läsarna att tala om vad de tycker eller kommentera. Inga gilla-knappar. Inget sammanhang. Ingenting. Bara text.

Och återigen, personen undviker att lägga dessa avsnitt under sitt eget namn, utan har en fransk(?) pseudonym.

Inget vidare varumärke, alltså.

Författarens egen förklaring är att det handlar om att testa texterna (för en nästintill obefintlig publik). Jag uppfattar det som att bloggen är skapad av författarens egenintresse, inte av att ge läsaren något.

Kanske inte en dödssynd … men näst intill.

Den tänkta vägen framåt

Författarens tanke är att så småningom ta bort dessa texter. Vilket de flesta vet är ett big ”no-no”. Det leder till brutna länkar, sidor som sökmotorer en gång listat men som inte längre finns.

Det är inte ett bra sätt att bygga trovärdighet. Vilket det mesta ändå handlar om.

Nu vill författaren gå vidare från den här sidan med råmanus och skapa en mer ”ändamålsenlig” blogg. Riktigt vad hon menar vet jag inte, men jag gissar att den ska fokusera på att marknadsföra en bok (eller böcker).

Men bloggläsare är inte dumma, om de inte specifikt vill veta mer om en viss bok, så genomskådar de en blogg som inte har ett annat syfte än att presentera böcker och att sälja. Det ska mycket till för att skapa ett stadigt intresse för en sådan blogg. Men om man nu ska ha en plattform fokuserad på presentation av sina böcker, så finns det bra exempel som Lovisa Wistrands hemsida. Då ska man förstås observera att hennes webbsajt inte står ensam, utan kombineras med aktivitet på sociala medier.

Personen i mitt exempel verkar inte heller ha förstått hur sociala medier kan användas. På Instagram finns ingen länk till någon av hennes bloggar. ”Big mistake, huge mistake”, som Julia Roberts sa i Pretty Woman.

Hur ska man göra då?

Ja, de flesta kan nog instämma i följande:

1. Varumärke, Varumärke, Varumärke

Det är ingen slump att ett känt författarpar tar sig pseudonymen Lars Kepler. Namnet är unikt. Det sticker ut. Det är lätt att få det att synas i Googles sökmotorer.

Det är, til exempel, betydligt svårare att nå ut om man heter Anders Andersson. Det är ett varumärke som, rent generellt, är svårt att arbeta med.

Har man ett unikt smeknamn, en unik pseudonym, eller ett unikt namn (som Ulf Hagbo), ska man utnyttja det. Om och om igen.

Oavsett vad man tycker om familjen Wahlgren måste man erkänna att de varit ofattbart framgångsrika med att använda sitt namn som sitt varumärke.

Laptop med Google Analytics - Bild av Photo Mix från Pixabay

2. Sökoptimera blogg och inlägg

Att bara lägga ut ett avsnitt från ett råmanus gör ingen sökmotor glad.

Varför?

För att det är osannolikt att någon söker på ett ord eller en fras i den texten. Och gör någon det så hamnar andra sökresultat sannolikt högre. Helt enkelt för att samma ord inte lär förekomma så många gånger.

Sökmotorer älskar nämligen när samma ord återkommer, det är ett sätt för dem att försöka förstå vad texten handlar om. Om ordet varumärke återkommer (som i den här texten), kommer en sökmotor uppfatta det som att texten verkligen handlar om varumärken. Sedan ska en text inte spammas med ett visst ord, det har motsatt effekt.

Men att ha med fraser eller ord som folk kan tänkas söka på är bra. I det sammanhanget är förstås det egna namnet oslagbart.

Det här kallar nördarna SEO (Search Engine Optimization). Det finns massor av artiklar om SEO på nätet – om du vill fördjupa dig i det.

3. Länka

Förr i tiden, och kanske fortfarande, kallades sökmotorer för spiders.

Poängen var att en spindel började på en webbplats, följde länkar till nya webbplatser, och från dessa följde den nya länkar till ännu fler webbplatser. I all oändlighet.

Om många sajter länkar till en och samma webbplats (som webbplatsen Wikipedia) kommer spindlarna ge den webbplatsen högre trovärdighet. Resultatet blir att den hamnar högre upp i en sökning.

Numera är spindlarna lite mer komplicerade, men grundprincipen gäller fortfarande.

Du måste alltså ha utgående länkar i dina blogginlägg (både externa och interna) och du måste få andra att länka till dig.

När det gäller utgående länkar ska man vara vaksam så att man inte lägger interna länkar till sidor som fokuserar på samma nyckelord. Jag bör alltså inte skriva ett annat inlägg som fokuserar på varumärken och länka ihop dem, då kommer de att ta kraft från varandra. Samma sak kan gälla externa länkar.

Själv läser jag många bloggar och kommenterar när jag har något att säga. Min webbplats behöver inte synas i de här kommentarerna, det räcker att mitt namn gör det.

Mitt mantra är: Om jag är nyfiken på vad andra skriver, kommer andra att vara nyfikna på mig.

Och jag är genuint nyfiken på vad andra skriver. Jag har till exempel börjat testläsa andras manus, vilket varit en helt ny, och spännande, erfarenhet.

Att spamma eller pitcha sin bok på andra webbsidor är inte så smart. Tänk inte ens tanken. Ingen tycker om det. Att tipsa om andras böcker är däremot helt okej.

Jag är, som sagt, också med i grupper på Facebook. Dels för att jag vill läsa om andras erfarenheter, dels för att jag vill dela med mig av mina.

Min profil på sociala medier (Facebook och Instagram) innehåller en länk till min blogg. Det är superviktigt.

4. Innehåll

Det går alldeles utmärkt att blogga enbart för sitt höga nöjes skull.

Men för att innehållet ska bli bra måste man veta vad en läsare vill läsa om. Dina vänner vill kanske veta mer om bullbak eller dina blommor i trädgården. Men vill andra?

Att skapa ett innehåll som engagerar är det absolut viktigaste när man bloggar. Det kan mycket väl vara bullbak, men då måste man kanske etablera sig som alla bullbagares heliga guru?

Att skriva bra innehåll kan sammanfattas i två ord: kvalitet och regelbundenhet. Det duger alltså inte att ha skrivit elva blogginlägg 2013 och sedan komma dragande med ett nytt 2021.

Mitt tips är att skriva ett par gånger i månaden, hålla sig till ett övergripande område och skriva lagom långt (Google gillar inte snuttifierade texter på färre än 300 ord).

5. Utseende

Visst har utseendet betydelse, även om man kan hävda att en bloggs layout (tema eller mall) är en smaksak.

Plottriga bloggar, liten text, avsaknad av bilder, rörig struktur och överdriven reklam är sådant som får mig att backa och surfa vidare.

Exemplen på dåliga mallar, inte minst på bloggar som är upplagda på blogspot.com, är oändliga.

Om du känner igen dig i det här eller står i begrepp att starta din första blogg, leta upp en webbplats som du upplever som attraktiv och kopiera upplägget.

6. Testa

I dag måste en blogg fungera på alla möjliga plattformar, inte minst mobiltelefoner, eller när skärmstorleken förändras.

Man måste kontrollera att menyer, bilder och text fungerar på alla plattformar. Det kan vara tidsödande. Professionella mallar (eller teman som jag vill kalla dem) ska visserligen ta hand om det här, men lita inte på det. Kolla själv. På den här bloggen tycker jag fortfarande inte att rubriker fungerar optimalt, men jag jobbar på det.

7. Mål och syfte

Mål och syfte borde kanske vara steg 1, men många gånger börjar man blogga och skriva bara för att man vill. Det är som skorpionen som rider på grodan och inte kan låta bli att döda den. Det ligger nämligen i dess natur.

Samma sak med författare.

Men någonstans under resans gång bör man stanna upp och reflektera över målet.

Om du har kommit så här långt så tror jag att du har ditt mål klart för dig: du vill marknadsföra dig själv som författare, etablera ditt varumärke.

Släpp inte det målet ur sikte.

Basketkorg - foto av Hemanth Nirujogi

Mer om att bygga ett varumärke

Jag tycker att Ulf Vanselius har skrivit ett intressant inlägg om två varumärken, bilen Saab och flygbolaget Ryanair. Båda omtalade och välkända. Båda har väckt känslor. Ett finns kvar, det andra inte.

I grund och botten finns det fler parametrar än bara varumärket, såsom ekonomi, konkurrens och så vidare, men Ulf Vanselius menar att bygget av ett varumärke varit avgörande för att Ryanair finns kvar, men inte bilen Saab.

Något att tänka på.


Ett P.S.

Hur slutade det för författaren i mitt exempel och hennes ambition att marknadsföra sina böcker?

Hon skapade en tionde blogg med enbart länkar till de böcker hon publicerat på Google Books. Hon ligger kvar på samma plattform som tidigare.

Det återstår att se om beslutet följs av en insikt om hur ”bloggen” ska marknadsföras.

5 svar på ”Hur man marknadsför sin författarblogg och skapar ett varumärke”

    • Ja, och du gör det ju bra. Namnet på bloggen kommer man ihåg. Det blandas stort och smått, samtidigt som dina böcker finns med i marginalen. Läste med stor behållning gratistexten om Ulla-Carin Lindquist.

      Ett problem, tycker jag, är att sidan ser helt annorlunda ut i en mobil, där försvinner dina böcker. Lite synd. Som många andra mallar på Blogger anpassar den sig inte efter skärmstorlek, utan skapar en variant för mobilen (mallen är snart 20 år gammal). Ibland är det en fördel med en förenklad sida, ibland inte.

      Svara
  1. En bra blogg roar, underhåller, informerar och påverkar. Sådant tar de flesta av oss emot positivt. En blogg som utgår ifrån att kritisera vill ingen ha.

    Svara
  2. Om man inte orkar lägga ner tid på att marknadsföra sitt skrivande finns det inte så stor anledning att skriva heller.

    Svara

Kommentera